Perheyritys Suomesta

VAMSKO on kotimainen kenkien muotitalo verkossa ja kivijalassa. Tamperelaiset Jaana ja Kimmo perustivat yrityksensä jo vuonna 1986. Tänä päivänä heidän omat lapsensa ovat myös hypänneet yrittäjyyden saappaisiin ja työskentelevät päätoimistolla Nokialla. 

Nokialla sijaitsevat myös yrityksen keskeiset toiminnot, kuten varastointi, suunnittelu sekä asiakaspalvelu.

Mistä kaikki alkoi?

35 vuotta sitten tehtaita – tai mitä Jaana kuvailee lähinnä talleiksi tai pikkupajoiksi, kontaktoitiin puhelimitse, kirjeitse tai etsittiin paikan päältä. Alkuun lentopelkoinen Kimmo ajoi autolla Euroopan läpi Italiaan ja Espanjaan etsimään tehtaita. Paluumatkalle auto pakattiin täyteen myyntinäytteitä. Kenkiä, asusteita ja vaatteita, joista mahdolliset jälleenmyyjät tekivät ennakkotilaukset. Yritys alkoi maahantuoda laadukkaita villaneuleita ja nahka-asusteita Italiasta. Jälleenmyyjät Jaana ja Kimo kontaktoivat itse.

”Alusta saakka tavoite on ollut tuoda markkinoille sellaisia tuotteita, jotka myös itse ostaisi kaupasta ja haluaisi käyttää. Oli hienoa nähdä omia tuotteita ensi kertaa esillä ja myynnissä”, Kimmo

Suuri, 90-luvun lama muokkasi tuotteiden hintahaitaria edullisempaan suuntaan, jolloin Euroopan tehtaiden lisäksi kenkiä alettiin maahantuoda myös kaukoidästä, Kiinasta. Aiemmin myyntihittejä olivat kalliit ja näyttävät nahkavyöt, mutta asiakaskunta muuttui laman myötä.

 

SoWhat Footwearin aika

90-luvun loppupuolella Kimmo kiinnitti huomionsa silloin 11-vuotiaan poikansa ystävien kenkiin tuulikaapissa – skeittikengät kaikilla. Idea alkoi muodostumaan Kimmon mielessä ja skeittilehtiä oli levitetty kotona joka paikkaan. Sotku oli kuitenkin sen arvoista, sillä vuonna 1998 perustettu SoWhat Footwearin suosio pompahti taivaisiin. Kyseessä on tietenkin aikansa isoin kenkätrendi nuorten keskuudessa. Trendi, jonka jokainen ysärin lapsi muistaa – skedekengät, SoWhatin sämpylät.

Skeittibuumi kesti lähemmäs kuusi vuotta. Silloin kaikki myynti tapahtui maahantuonnin kautta jälleenmyyjille, sillä yrityksellä ei ollut omaa myymälää.

Uuden sukupolven visio

Skeittitrendin hiipuessa jälleenmyyjät alkoivat vähitellen sanella, millaisista tuotteista malliston tulisi koostua. 2010 -luvun alussa myymälän avaaminen tuntui oikealta ratkaisulta, jotta perhe pääsi laajentamaan valikoiman tuotteita oman intuititon kautta, eikä pelkästään kauppiaiden mukaan. Jaanan ja Kimmon tytär Sara otti vastuun vuonna 2013 avatusta myymälästä.

Samana syksynä, kun myymälä avasi ovensa, Jaanan ja Kimmon poika, Tino, otti asiakseen tuoda SoWhatin brändi nykyaikaan. Silloin sosiaalinen media oli vielä lapsen kengissä, joten brändäämiseen ja markkinointiin piti keksiä muita keinoja.

Ensimmäinen askel otettiin vuoden 2013 I Love me -messuilla Helsingissä. Kävikin niin, että asiakkaita riitti viimeisille minuuteille saakka ja tapahtuma ylitti odotukset. Viimeistään se oli vahvistus aavistukselle, ettei perheen oma ajatus trendeistä kohdannut kauppiaiden toiveita. Tukkumyynti sellaisenaan oli ajautunut vaikeaan tilanteeseen kauppiaiden toimintatapojen jumahtaessa paikoilleen. Vaisto kertoi, että SoWhatin silloinen brändi-ilme ja myynnin edistäminen oli otettava takaisin omiin käsiin.

Myymälän Facebook-sivuihin panostettiin kuvien muodossa aiheuttaen ihastusta ja kiinnostusta ympäri Suomen. Kysymystulva postitusmahdollisuuksista oli silmiä avaavaa.

 

Verkkokauppa aukeaa

Suuri vau -hetki koettiin jälleen verkkokaupan avaamisen yhteydessä keväällä 2015 sen lähtiessä nopeasti liitoon. Viimeistään tämä ratkaisi, että koko valikoima suunniteltiin täysin perheen oman mielen mukaisesti. Pelko siitä, etteivät kauppiaat lähtisi niin rohkeisiin tuotesuunnitteluihin mukaan ei toiminut enää jarruna. Nyt perheellä oli myymälän lisäksi oma, koko Suomen kattava verkkokauppa.

Muutaman vuoden kuluttua, kesällä 2017 lanseerattiin toimitus Ruotsiin. Toimitukset laajennettiin suurimpaan osaan Eurooppaan syksyllä 2019.

Brändin uudistus

VAMSKOn valikoima tunnettiin aiemmin pienempien brändien kokonaisuudesta ja yrityksen omasta, rakastetusta SoWhat Footwearista. Vamsko uudistui 2020 ja synty brändi joka kantoi nimeään VAMSKO. Vastuullisuus ja eettisyys suunnittelussa oli ydinajatuksemme. Vamsko nousikin nopeasti. myös kansainvälisesti tunnetuksi.

Pitkä historia kenkien parissa tuli kuitenkin päätökseen vuonna 2023 maailmantilanteista johtuen. Pandemia ja sitten sota. Sitä seuranneet muutokset maailmassa nousivat sietämättömäksi. Vamskon tarina kenkien parissa tulikin päätökseen 2023. Haikein mielin suljimme liikkeemme ja sitä myöten koko toimintamme kenkäbrändinä.

Pidempi hengähdystauko on saanut Vamskon taustatiimin luovuuden uudelleen kukkimaan. Vuosi 2024 on uuden aikakauden aika. Ensimmäinen lanseeraus on näyttävine aurinkolaseineen!

 

VAMSKO tänään

Tulevaisuuden ollessa vielä avoin, on tietynlainen ympyrä kuitenkin sulkeutunut. Kimmo ja Jaana aloittivat yrityksensä tyhjästä. Tuotteet tuotiin silloin Euroopan perukoilta Italiasta, laatuun ja omaan juttuun keskittyen. Samaan lähtöruutun on palattu tänä päivänä.

”Pitää seistä sen asian takana, mitä yrittää myydä”, Jaana 

Ja nyt ja tulevaisuudessa, tämä on yksi VAMSKOn tärkeimmistä arvoista. Perheen lisäksi VAMSKOn takana työskentelee pieni, mutta tärkeä tiimi kohti yhteisiä unelmia ja tavoitteita.